Technologie
facebooktwittertwitter

„Tatra kolem světa 2“ je rozsáhlá expedice, která byla zahájena letos v únoru, je rozdělena na 4 etapy, trasa vede po 4 kontinentech a bude celkem trvat 32 měsíců.

Pomocí vstřikování vodíku do sání a užití nanočástic IF-WS2 v mazivech získal motor Tatry vyšší výkon a nižší spotřebu. Více dále...
(Aktuálně se expedice pohybuje v Turecku a čeká na otevření hranic do Gruzie). Je zákonité, že největší současná expedice bude dobře zajištěna a vybavena a bude využívat výhod nových technologií a materiálů, ať už pro provoz či pro pohodlí posádky. Stránky expedice zde.

Za velmi podstatné lze považovat dvě inovace, které umožňují ekologičtější a ekonomičtější provoz automobilů expedice. Shodou okolností jsou obě řešení na první pohled neviditelná. Jde o přidávání vodíku do sání motoru a potom o použití zcela unikátních nanoaditiv v mazivech na bázi disulfidu wolframu. Takto upravený osmiválec Tatry má o 37% nižší emise a o 12% vyšší výkon. Vodík je vytvářen v generátoru elektrolýzou v režimu on/off, tedy se nikde nekumuluje a jde přímo do sání. Při spalování zvyšuje točivý moment, výkon i akceleraci. Čistějším hořením se také snižuje množství znečišťujících látek. Motor má kultivovanější a klidnější chod. Více zde.

Nanočástice disulfidu wolframu, které jsou obsaženy v aditivech přidaných do motorového oleje Tatry, zde fungují jako miniaturní kuličková ložiska, jejich struktura je „fulerenová“ – umožňuje zacelování mikroskopických trhlin materiálů, zvyšuje kvalitu jejich povrchu a tím snižuje tření, provozní teplotu i opotřebení součástek. Jde o určitou analogii disulfidu molybdenu, který se do maziv přidává už 100 let, jenže tady jsme v oblasti nanomateriálů, tedy technologicky v jiném tisíciletí. Jde o naprostou revoluci v tribologii. Například jsou již vyvinuta maziva na bázi vody, která vůbec neobsahují olej. Více o nanoaditivech pro mazání zde.

Unikátní je nepochybně také elektrická soustava, kterou navrhoval jeden z iniciátorů cesty Marek Havlíček. „Motor Tatry má dva alternátory, jeden dobíjí startovací baterie a druhý čtyři velkokapacitní nástavbové baterie, které vydrží dva tisíce dobití při poklesu kapacity na 20%. Máme také zařízení Quatro, které dává 220V a dokáže ve špičce udržet zapojený přístroj s odběrem až 9kW. Dokáže také dobíjet baterie v případě, že jsme napojení na přípojku a může pracovat i s elektrocentrálou, která se zapne automaticky při poklesu napětí a automaticky dobíjí 2-3kW do baterii. Baterie jsou rovněž dobíjeny i se solárních panelů, ty dohromady mají 420 Wp,“ vysvětluje Marek.

Pin It