Technologie
facebooktwittertwitter

Roboti z ČVUT pomáhali po zemětřesení v Itálii. Skupina odborníků z Fakulty elektrotechnické odjela na začátku září do městečka Amatrice a pomocí robotů pomáhala tamním hasičům zjistit, jak moc jsou budovy poničené. Otřesy na konci srpna zabily téměř 300 lidí a zničily nebo poškodily stovky památek. 

Univerzální zařízení propojující chytré spotřebiče v domácnosti představili vyučující a studenti Fakulty informačních technologií VUT. Data budou cenná, lidé s nimi zachází často bezhlavě, říkají autoři BeeeOn. 

Naše nanotechnologie patří k tomu lepšímu a unikátnímu v nanosvětě.

 

 

 

Změny nás provázejí na každém kroku, nové výrobky vznikají za pomoci nanotechnologií a jsou v nich uplatňovány nové typy materiálů. Český výzkum a vývoj v této oblasti patří k tomu lepšímu, ale abychom jen nekriticky nepodléhali národnímu nadšení vyvoláváním hesla „Česko je nano“, což je slogan Asociace nanotechnologického průmyslu ČR, podíváme se do světa. (Technik management 10/2016)

Výzkum autonomních aut pokročil a dnes asi neexistuje automobilka, která by se jejich vývojem nezabývala. Začíná se psát historie tohoto vývoje a výzkumu a Society of Automotive Engineers (SAE) stanovila 6 stupňů charakterizace automatizace řízení. Existují obavy, že přes veškeré optimalizace tras a hustoty provozu vzniknou zácpy a že lidi budou jezdit víc a dál, protože budou moci během jízdy dělat i něco jiného. No, uvidíme, nic jiného s tím nezmůžeme.

Stupeň automatizace 0 – zcela bez,

1 – automatická brzda v případě možnosti nevyhnutelné srážky.

2 – současná běžná úroveň – semi-autonomní systémy - akcelerace, brzdění a asistence, řízení.

3 – automatizace v některých režimech jízdy. Auto zvládne automatizované řízení za určitých podmínek - třeba na dálnici během denního světla. Člověk musí být připraven řízení převzít.

4 - rozšiřuje možnosti a dokáže zpracovat všechny jízdní situace, i když člověk nemůže zasáhnout. Přesto je ještě omezeno na některé režimy jízdy.

5 – znamená plnou autonomii ve všech jízdních režimech. To znamená, že vůz je plně schopný řídit sám kdekoliv v jakémkoli stavu, na zasněžené měsíčné cestě stejně jako v nezmapované poušti. Je třeba poznamenat, že v tomto okamžiku vývoje, je úroveň 5 jen teoretická. Existuje několik signálů, že i teoretickou zůstane navždy. No, jak říkáme, uvidíme.

Celý článek zde