Energetika a ekologie
facebooktwittertwitter

Konečně. Červenec 2021 přináší několik zásadních informací o elektromobilitě, které snad konečně začnou měnit konzervatizmus části české společnosti.

V zemích Evropské unie se prodalo za 2. kvartál 2021 přes 0,5 mil. hybridních aut – nejvíc Italové, Němci a Francouzi. Dokonce i v České republice se za 1. polovinu roku prodalo přes 15 000 hybridů. (zdroj Radiožurnál)

Server The Verge publikoval studii, která srovnává komplexně ekologickou zátěž fosilních aut a elektromobilů od prvního okamžiku získávání materiálů na jejich výrobu až po finální recyklaci všeho – tedy i baterií. Elektromobily jednoznačně vítězí.

„A platí to celosvětově, ať už se elektromobil napájí v síti v Evropě, která má větší podíl vyrobené energie z obnovitelných zdrojů, nebo v Indii, která je stále z velké části závislá na uhlí. Analýza zahrnuje Evropu, Spojené státy, Čínu a Indii, kdy zachycuje rozdíly mezi těmito trhy, na nichž se celosvětově prodá 70 procent nových automobilů. (zdroj Seznam Zprávy)

Originál studie ke stažení.

„V některých částech automobilového průmyslu se objevují názory, že elektromobily nejsou o tolik lepší, pokud vezmeme v úvahu výrobu elektřiny a baterií. Chtěli jsme se na to podívat a zjistit, zda jsou tyto argumenty pravdivé,“ říká Georg Bieker, výzkumný pracovník neziskové výzkumné skupiny International Council on Clean Transportation (ICCT), která zprávu zveřejnila. Studie zjistila, že tyto domněnky neplatí.

Podle analýzy jsou emise z elektromobilů v Evropě o 66 až 69 procent nižší než u vozidel se spalovacími motory. V USA elektromobily produkují o 60 až 69 procent méně emisí, v Číně, která využívá více uhlí, mají elektromobily o 37 až 45 procent méně emisí. V Indii pak vyprodukují o 19 až 34 procent emisí méně než klasické automobily. Autoři pak tvrdí, že po roce 2030, kdy země jako Norsko, Velká Británie a možná i celá Evropská unie hodlají zastavit prodej aut se spalovacími motory, budou elektromobily dokonalejší, provoz efektivnější a jejich výroba či likvidace zelenější. Počítají ale i s tím, že za deset let vyrobené vozy se spalovacím motorem budou mít o něco nižší emise.

Česká verze článku na Seznam Zprávy

Pin It