Energetika a ekologie
facebooktwitter

Palivový článek umí eletřinu přeměnit na vodík a vodík zase zpět na elektřinu. Dělá to čistě, dokonale ekologicky a s účinností, která není zvláště vysoká, ale je přijatelná.

Nic lepšího totiž nemáme. Kam jinam uschovat elektřinu ze solárů, větrných a dalších alternatích zdrojů? Bude se jezdit na vodík? Asi ano. Existují auta i autobusy, které jako zdroj používají palivové články. Takže plány máme - v ČR postavit aspoň 5 čerpacích stanic, zatím máme jednu v Neratovicích. V Německu do 7 let jich bude 400, ve Francii, Belgii i Holandsku jsou také plány, v 2017 u nás bude světová konference na toto téma. My jsme se tématu věnovali v rámci Nanormálního světa, kde uvádíme detaily objevu českého prof. Matolína, který částečně vyřešil snížení spotřeby platiny - tedy zlevnění článku. Více zde.  Přetiskujeme článek z dubna - Hybrid, viz dál.

 

 

Česko chystá investice do vodíkové dopravy, chce mít pět vodíkových stanic

Hybrid.cz › redakce - 11 Duben 2016

Pět nových čerpacích stanic na vodík, investice do výzkumu a vývoje nebo rozšíření flotily vodíkových autobusů. To vše patří mezi české plány na rozvoj vodíkového hospodářství v nejbližších deseti letech.

Spolu s nejnovějšími trendy z Evropy se o nich minulý týden diskutovalo na mezinárodní konferenci Hydrogen Days 2016 v Praze.

Více než stovka odborníků ze třinácti zemí se tento týden sjela do Prahy, aby na konferenci Hydrogen Days 2016 posoudili aktuální vývoj v oblasti vodíku a palivových článků a možnosti jejich využití v evropských regionech.

Zejména v oblasti dopravy jsou vodíkové technologie již ve fázi, kdy vstupují na volný trh a stále více měst, států i výrobců automobilů s nimi počítá ve svých strategiích.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

V Mnichově bude jezdit 50 vodíkových aut Hyundai

Vodíkové auto Toyota Mirai půjde do prodeje v Norsku, Švédsku a Nizozemsku

Dánsko má devět vodíkových čerpacích stanic

„Několik asijských automobilek již přikročilo k sériové výrobě modelu poháněného vodíkem. Na podobný krok v Evropě nebudeme dlouho čekat, zde se pozornost navíc zaměřuje i na zavádění vodíkových vozidel v hromadné dopravě. Na konferenci byl například představen koncept bezemisní MHD v Hamburgu, kde hraje vodík nezastupitelnou roli,“ říká Martin Fišer, předseda představenstva České vodíkové technologické platformy, a dodává, že Hamburg deklaroval ochotu přizvat ke společným projektům i české partnery.

Klíčovým celoevropským tématem je v tuto chvíli infrastruktura. V Evropě je v provozu asi stovka vodíkových čerpacích stanic, přibližně polovina z nich v Německu. Plány jsou ale ambiciózní – jen Německo chce v příštích sedmi letech dosáhnout počtu 400 čerpacích stanic.

V Česku je dnes jedna čerpací stanice na vodík ve středočeských Neratovicích. Národní akční plán čisté mobility zatím počítá se vznikem pěti nových v příštích deseti letech, každé dva roky však probíhá jeho aktualizace a cíle tak zřejmě ještě narostou. Ministerstvo dopravy nyní chystá studii, která reálné potřeby zhodnotí.

Nedávno vypsaná výzva ministerstva pro místní rozvoj ze strukturálních fondůEU by zase mohla českým městům a krajům pomoci se zaváděním vodíkové hromadné dopravy.

„V Řeži jsme vyvinuli funkční prototyp autobusu s vodíkovým pohonem TriHyBus a doufáme, že se podobným vozem brzy svezou cestující v rámci běžné MHD v severních Čechách, v Praze nebo na Ostravsku, kde bychom tak přispěli k čistšímu ovzduší. Jsou tu ale i jiné možnosti – v Hamburgu provozují vodíkovou loď, což by se hodilo třeba pro Prahu, kde je řeka hodně využívána. Číňané zase nedávno představili vodíkovou tramvaj, která vznikla i za přispění českých odborníků,“ přibližuje široké možnosti využití Aleš Doucek, vedoucí oddělení vodíkových technologií v ÚJV Řež a místopředseda představenstva platformy.

Intenzivní zájem o spolupráci na podobných projektech už projevila také společnost Unipetrol i někteří významní hráči ve strojírenství.

Podle Karla Bouzka z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze přinese zavádění vodíkového hospodářství v dopravě České republice řadu pozitiv.

„V první řadě je to samozřejmě čistý, bezemisní způsob dopravy a vede ke snižování naší závislosti na fosilních palivech, zejména pokud bude vodík vyráběn z obnovitelných zdrojů. Sníží se také hladina hluku. Pro náš automobilový průmysl je tu pak přístup k inovacím a novým technologiím a pro celou společnost vznik tisíců pracovních míst,“ uvádí.

Konference Hydrogen Days 2016 proběhla pod záštitou ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace Pavla Bělobrádka, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva životního prostředí ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a městských částí Praha 6 a Praha 7.

Co do účasti byla o třetinu početnější než v loni a stala se tak již stálicí v evropském kalendáři. V příštím roce se navíc na jaře můžeme těšit na hosty z celého světa, protože Praha získala pořádání největší světové vodíkové konference World Hydrogen Technology Convention 2017.

„Očekáváme okolo sedmi stovek účastníků z prestižních univerzit, velkých automobilek, energetických a strojírenských koncernů i reprezentanty státních institucí. Doufáme, že se Češi budou při té příležitosti moci seznámit s nejnovějšími vodíkovými modely některých světových automobilek naživo. Na nás nyní je zajistit pro to nezbytnou čerpací stanici,“ uzavírá Martin Fišer.

Pin It